Ons verhaal

Op het Hub van Doornecollege krijgt iedereen de ruimte om zichzelf te zijn en zelf te ervaren en ontdekken. Wat vind ik leuk om te doen? Waar liggen mijn talenten? Wij helpen leerlingen in het beantwoorden van deze vragen, maar laten ze ondertussen ook vrij, zodat ze zelf kunnen uitvinden wat bij ze past. Dat ontdekken vindt plaats in een beschermde leeromgeving; de onderbouwleerlingen hebben een eigen plek in het schoolgebouw, waar ze les krijgen van een klein, vast team van mentoren en docenten. Het voelt er veilig en vertrouwd. Leerlingen zijn er op hun gemak en kunnen helemaal zichzelf te zijn.

Het oprechte, persoonlijke contact met de leerlingen geeft ons energie. We helpen ze graag verder in hun ontwikkeling, op onderwijstechnisch vlak, maar zeker ook als mens. Wij vinden het belangrijk dat ze als een rijker persoon onze school verlaten, met een diploma in de hand, op weg naar een passende vervolgopleiding. In de bovenbouw worden ze daar goed op voorbereid, ieder in zijn eigen gekozen richting, met veel ruimte voor praktijklessen.

Sectoren en praktische lessen

Leren in de praktijk 

Op onze school is veel aandacht voor praktijklessen, daar is het Hub van Doornecollege ook op ingericht. We hebben moderne, ruime praktijklokalen waarin de leerlingen vanaf het eerste leerjaar regelmatig lessen volgen. Ze maken al vroeg kennis met de verschillende sectoren, zodat ze in het tweede leerjaar een weloverwogen keuze kunnen maken: Techniek, Natuur & Ondernemen, Zorg & Welzijn of Horeca, Bakkerij & Recreatie. 

In de bovenbouw zijn de lessen toegespitst op de gekozen sector, zodat ze goed voorbereid worden op een vervolgopleiding en plezier hebben in de lessen. Zo runnen de leerlingen een eigen restaurant, zetten ze een eigen winkel op en helpen ze buurtbewoners met de tuin onderhouden. Ze leren door te doen. Op school, maar ook tijdens de stages die ze lopen in de verschillende leerjaren. 

 

Hoog slagingspercentage

Met diploma naar nieuwe stap

Wij kunnen al jarenlang uitstekende resultaten en slagingspercentages overleggen. Daar zijn we trots op. Een belangrijk streven van ons is de leerlingen aan een diploma helpen. Als dat dan lukt – de leerlingen voorbereid zijn op een vervolgopleiding – dan voelt dat goed. 

We zien onze leerlingen elke dag groeien, op cognitief en persoonlijk vlak. Dat is mooi om te zien en is het ons om te doen. Het diploma is als het ware een bewijs van de ontwikkeling die een leerling heeft doorgemaakt, dat ze klaar zijn voor de volgende stap. Een stap die voor iedereen anders is en waar we onze leerlingen zo goed  op voorbereiden. We begeleiden ze intensief in het maken van de juiste keuze, zodat ze met een gerust hart op weg kunnen naar een nieuwe uitdaging.

Gezonde school

Gezond eten, spel en sport

Met trots mogen wij ons een Gezonde School noemen, met een vignet van het Voedingscentrum als bewijs van gezonde beweeg- en voedingsgewoonten. Een gezonde leefstijl draagt bij aan de ontwikkeling van onze leerlingen, daarom stimuleren wij ze dagelijks om gezond te eten en voldoende te bewegen.

De school speelt een belangrijke rol in het stimuleren van een gezonde leefstijl. Leerlingen brengen hier ten slotte een groot deel van hun tijd door. Een gezond assortiment in onze schoolkantine is daarvan een belangrijk onderdeel. Zo maken we van de gezonde keuze de gemakkelijke keuze. Ook dagen we onze leerlingen tijdens de pauzes uit om hun telefoon aan de kant te leggen en in beweging te komen door mee te doen met de ‘pauzespelen’.

Onze historie

De oorsprong van het Hub van Doornecollege gaat terug tot 1927, toen de Lagere Landbouwschool werd opgericht. In 1972 fuseerde deze school met de Ambachtsschool tot het Hub van Doornecollege. Vanaf het schooljaar 1997 is de school onderdeel van IVO Deurne, samen met het Alfrinkcollege en Peellandcollege. In 2003 voegde De Sprong zich hierbij.

Het Hub van Doornecollege verhuisde in 2010 naar de nieuwe locatie aan de Vloeieindsedreef in Deurne. Een ultramodern gebouw met alle benodigde faciliteiten voor de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg, in diverse studierichtingen. Het grootste deel van de leerlingen stroomt door naar het VMBO of MBO.