Back

De rol van ouders

Bij ons op school hechten we veel waarde aan een sterke relatie tussen de school, de leerling en de ouders. Samen vormen we een pedagogisch partnerschap, waarbij de mentor een centrale rol speelt. De mentor begeleidt de klas gedurende twee jaar en zorgt vanaf het eerste kennismakingsgesprek voor persoonlijk contact. We investeren in een goede relatie met de ouders, niet alleen wanneer het noodzakelijk is, maar ook om bijvoorbeeld een compliment te geven. Daarnaast betrekken we ouders formeel bij het vormen en evalueren van ons schoolbeleid, bijvoorbeeld via deelname aan de Ouderraad (OR), de Medezeggenschapsraad (MR) en klankbordsessies.

We verwachten van elke ouder dat zij de uitgangspunten van de school onderschrijven, inclusief de algemeen geldende fatsoensnormen en de gedrags- en schoolregels. Wederzijds respect is hierbij essentieel. Dit komt o.a. tot uitdrukking in een stimulerende en positieve houding vanuit de ouders ten opzichte van het onderwijs, het tonen van belangstelling en het bieden van ondersteuning voor het schoolwerk van hun kinderen. In gesprekken met leerlingen en docenten streven we naar gelijkwaardigheid, ook al zijn de rollen niet gelijk.

Het is belangrijk dat ouders zowel de school als hun kind gehoord hebben voordat ze een mening vormen. Bij de inschrijving van hun kind committeren ouders zich aan de visie van de school. We verwachten dat ouders tijdig contact opnemen als er bijzonderheden zijn, waarbij de mentor het eerste aanspreekpunt is en de teamleider eventueel een vervolgstap kan zijn. Ook gaan we ervan uit dat ouders informatieavonden en ouderavonden bijwonen en betrokken zijn bij andere schoolactiviteiten. Onze deuren staan altijd open op afspraak, en we verwachten dat ouders op de hoogte zijn van de door de school verstrekte informatie.

De school is verantwoordelijk voor de klassenorganisatie en de onderwijsprogramma’s.